TRABZON - Trabzon
İl Sağlık Müdürlüğü: "Erken Tanı, Erken Müdahale İçin Önemli."
TRABZON İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN BASIN AÇIKLAMASI:
Özgül Öğrenme Güçlüğü normal ya da normal üzerinde bir zekâya sahip, duyusal bir kusuru olmayan, herhangi bir psikiyatrik ve nörolojik bir tanı almamış, standart bir eğitim-öğretime rağmen kronolojik yaşına ve zekâsına uygun paralellikte başarı gösteremeyen, özel bir akademik alanda belirgin bir bozukluğun varlığı (okuma, yazılı anlatım, matematik…) ile tanımlanan, çeşitli genetik ve çevresel etmenlerin rol oynadığı, biyolojik temele dayanan ve nöro-gelişimsel tanı alan bir bozukluktur.
Yaşanılan bu gelişimsel sorunlar, bir takım davranışsal sorunlara da yol açabilir. Çocuk oyun sırasında yaşıtlarıyla doğru iletişim kanallarını kullanamayarak grupta dışlanabilir. Gerekli bilgiye sahip olduğu halde dil gelişimi, bilişsel gelişim ya da motor gelişimdeki sıkıntılardan dolayı kendisini ifade edemediği için agresif tavırlar gösterebilir. Gösterdiği agresif tavırlar sonucunda uyum sorunu göze çarpar. Özgüven duygusunun gelişimi açısından okul öncesi dönemindeki yaşantıların ileriki yaşlarda önemi düşünüldüğünde, çocuğun güven kırıcı durumlarla karşılaşması oldukça risklidir. Bu dönemde anaokulu ve ya kreş ortamlarında arkadaşları ile etkileşimde pasif kalmayı seçebilir. Ancak ev ortamında anne, baba veya kardeşe yönelik karşı gelme, zarar verme davranışları gösterebilir.
TRABZON İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN BASIN AÇIKLAMASI:
"Öğrenme;
yaşam boyu süren, bilgiyi algılama, organize etme, depolama ve gerektiğinde bu
bilgiyi geri üretmeyi içeren kapsamlı bir süreçtir. Öğrenme, sadece yeni bir
beceri kazanma ya da akademik bir alanda yetkinleşme değil; sosyo-duygusal ve
kişilik gelişimini de içeren bir kavram olarak düşünülmelidir.
Öğrenme
süreci sırasında bireyin bilgi kazanımının güçleşmesi ve öğrenme alanlarının
etkin bir şekilde işlev görmemesi halinde 'Özgül Öğrenme Güçlüğü'nden
bahsedilir.
Özgül Öğrenme Güçlüğü normal ya da normal üzerinde bir zekâya sahip, duyusal bir kusuru olmayan, herhangi bir psikiyatrik ve nörolojik bir tanı almamış, standart bir eğitim-öğretime rağmen kronolojik yaşına ve zekâsına uygun paralellikte başarı gösteremeyen, özel bir akademik alanda belirgin bir bozukluğun varlığı (okuma, yazılı anlatım, matematik…) ile tanımlanan, çeşitli genetik ve çevresel etmenlerin rol oynadığı, biyolojik temele dayanan ve nöro-gelişimsel tanı alan bir bozukluktur.
Özgül
öğrenme güçlüğünün alt tipleri olarak; okuma güçlüğü (disleksi), yazılı anlatım
güçlüğü (disgrafi), sayısal güçlük (diskalkuli) ve motor koordinasyon güçlüğü
(dispraksi) belirtilebilir. Bu alt-tipler, tek başına görülebileceği gibi
birkaçı beraber de görülebilir. Bu alt-tiplere sıklıkla Dikkat Eksikliği ve/veya
Hiperaktivite Bozukluğu da eşlik edebilir.
Yaşanılan bu gelişimsel sorunlar, bir takım davranışsal sorunlara da yol açabilir. Çocuk oyun sırasında yaşıtlarıyla doğru iletişim kanallarını kullanamayarak grupta dışlanabilir. Gerekli bilgiye sahip olduğu halde dil gelişimi, bilişsel gelişim ya da motor gelişimdeki sıkıntılardan dolayı kendisini ifade edemediği için agresif tavırlar gösterebilir. Gösterdiği agresif tavırlar sonucunda uyum sorunu göze çarpar. Özgüven duygusunun gelişimi açısından okul öncesi dönemindeki yaşantıların ileriki yaşlarda önemi düşünüldüğünde, çocuğun güven kırıcı durumlarla karşılaşması oldukça risklidir. Bu dönemde anaokulu ve ya kreş ortamlarında arkadaşları ile etkileşimde pasif kalmayı seçebilir. Ancak ev ortamında anne, baba veya kardeşe yönelik karşı gelme, zarar verme davranışları gösterebilir.
Erken
tanı, erken müdahale için önemlidir. Çocukların gelişiminde özgül öğrenme
güçlüğü veya başka bir bilişsel, davranışsal gelişim açısından problem
hissedildiğinde çocuk ve ergen ruh sağlığı uzmanına başvurulmalıdır.
Özgül
öğrenme güçlüğünün herhangi bir tıbbi tedavisi yoktur ve yaşam boyu süren bir
bozukluktur. Erken tanılanması ve sonrasında da uygun şekilde eğitimle gerekli
uyarlamaların yapılarak bireyin bu durumdan en az şekilde etkilenmesi
sağlanmalıdır.
Özgül
Öğrenme Güçlüğü (Disleksi); zeka geriliği değildir!.."
01.11.2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder