ANKARA - Tapu
müdürlüklerince yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlara ilişkin
düzenlemeyle, 1 Ocak 2020'den itibaren tapu işlemlerinde taraflar farklı
birimlerde bulunsalar dahi satış, bağış, mal değişim işlemleri yapılabilecek.
Tapu müdürlüklerince yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlara ilişkin düzenlemeyle, yılbaşından itibaren Tapu Genel Müdürlüğünce belirlenecek tapu işlemlerinde taraflar, farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı birimlerde bulunsalar dahi satış, bağış ve mal değişim işlemleri yapılabilecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca hazırlanan "Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik", Resmi Gazete'de yayınlandı.
Tapu müdürlüklerince yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlara ilişkin düzenlemeyle, yılbaşından itibaren Tapu Genel Müdürlüğünce belirlenecek tapu işlemlerinde taraflar, farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı birimlerde bulunsalar dahi satış, bağış ve mal değişim işlemleri yapılabilecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca hazırlanan "Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik", Resmi Gazete'de yayınlandı.
Buna
göre, tapu müdürlüklerince yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlara
ilişkin usul ve esaslara, Tapu Genel Müdürlüğü'nce belirlenecek tapu
işlemleriyle tarafların farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı birimlerinde
bulunmaları halinde gerçekleştirilecek mülkiyetin devrini amaçlayan
sözleşmelerin yapılabilmesine ilişkin madde eklendi.
2644
sayılı Tapu Kanunu'nun 26'ncı maddesi ile 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi'nin 488'inci maddesine dayanılarak hazırlanan yönetmelik
değişikliğine eklenen ek maddede, tarafların farklı birimlerde bulunmaları
halinde yapılacaklara ilişkin düzenlemeler yer aldı.
Buna
göre, taraflar farklı birimlerde bulunsalar dahi satış, bağış ve mal değişim
işlemleri gerçekleştirilebilecek. Ancak, tarafların aynı il sınırları içinde
farklı birimlerdeki işlem talepleri ise karşılanmayacak.
Mülkiyeti
devreden tarafın birden fazla olması halinde taraflarca başvurunun aynı birime
yapılması, mülkiyeti devralan tarafların tamamının da aynı birimde bulunmaları
gerekecek. Ancak, devralan taraflardan birinin veya birkaçının devreden ile
aynı birimde bulunması mümkün olabilecek.
Ayrıca
mal değişim işleminde taraflar aynı anda devreden ve devralan durumunda olduğundan,
her iki tarafın da başvurusu alınabilecek.
Resmi
senet, ilk başvurunun yapıldığı birimce hazırlanacak ve bu birim devredenin
bulunduğu birim olarak kabul edilecek.
Satış-ipotek
işlemlerinde ise alıcı ve ipotek lehtarının aynı birimde bulunması koşuluyla,
satış-ipotek talebi tek işlem olarak gerçekleştirilebilecek.
İşlemin
gerçekleştirilmesi için gerekli belgeler eksiksiz olarak başvurulan birime
sunulacak. Her iki tarafa ilişkin tanık veya tercüman bulundurulmasının
gerekmesi halinde ise tanık ve tercümana ilişkin belgelerin de başvuru anında
ibrazı gerekecek.
İşleme
konu taşınmazın, başvuru yapılan birimden farklı bir tapu müdürlüğünün yetki
alanında olması halinde ise bu yönetmeliğin yetki alınmasına ilişkin hükümleri
kapsamında ilgili tapu müdürlüğünden yetki istenecek.
Yönetmelik
değişikliğinde başvuru ve resmi senedin hazırlanmasına ilişkin de detaylar
paylaşıldı.
Başvurunun
eksiksiz bir şekilde alınması, hak sahipliği ile tasarruf ehliyetinin
belirlenmesi, azil kontrolü, işlemin yapılmasında kanuni bir engel bulunup
bulunmadığının tespiti, resmi senedin hazırlanması, tarafların aynı anda
birimlerde bulunması için randevu saatinin bildirilmesi, resmi senedin tarafa
okunarak imzaların eksiksiz şekilde alınması ve imzaların tamamlanmasını
müteakip devralanın bulunduğu birime gönderilmek üzere elektronik ortama
aktarılması, imzaları tamamlanmış resmi senedin kontrolünün yapılarak yevmiye
defterine kaydedilmesinden başvurunun yapıldığı birim görevlileri sorumlu
olacak.
Devralanın
kimlik tespitinin yapılarak tasarruf ehliyetinin kontrolü, azil kontrolün,
resmi senedin devralana okunarak imzaların eksiksiz şekilde alınması ve derhal
başvurunun yapıldığı birime gönderilmek üzere elektronik ortama aktarılması da
devralanın bulunduğu birim görevlilerinin sorumluluğunda olacak.
Yönetmelik
kapsamında yetki alınarak yapılacak akitli ve akitsiz işlemlerle tarafların
farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı birimlerinde bulunmaları halinde
gerçekleştirilecek mülkiyetin devrini amaçlayan sözleşmeleri ve
gerçekleştirecek birimleri Genel Müdürlük belirleyecek.
Yönetmelik;
1 Ocak 2020'de yürürlüğe girecek.
14.12.2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder