7 Kasım 2010 Pazar

Trabzon’da Yapılan Karadeniz İş Forumunun Çalışmaları Büyük Bir Başarıyla Tamamlandı


Trabzon'daki İş Forumu'na katılarak, Türk makamları ve işadamları ile görüşen yabancı konuk ve işadamları, görüşmelerden son derece memnun kaldıklarını ifade ettiler.



Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) koordinasyonunda ve ev sahipliğinde Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenterler Asamblesi (KEİPA) ve TUSKON işbirliğiyle düzenlenen Karadeniz İş Forumu'nun ardından, bölge işadamlarının ikili temasları sırasında inşaattan gıdaya, turizmden tekstile kadar iki bini aşkın iş görüşmesi yapıldı.


Karadeniz bölgesindeki en büyük işadamlarının seçilerek çağrıldığı forum sonrası, birçok iş bağlantısı için prensip anlaşmasına varıldığı bilgisine ulaşıldı. Karadeniz havzasında toplam ticaret hacmi 1 trilyon 319 milyar dolara ulaşırken Türkiye'nin havza içindeki iş hacmi 33.7 milyar dolar düzeyinde bulunuyor.


Yaklaşık 120 si yabancı 650 işadamının katıldığı ve ilk kez yapılan Karadeniz İş Forumu'nda, çok sayıda Türk işadamına işbirliği ve yatırım teklifi yapılırken, yüzlerce Türk firması da bölgeye çeşitli ürünlerde, milyonlarca dolarlık satış için ön anlaşma yaptı.


Bu tekliflerin en büyüğü ise, Rus yetkililerden geldi. Rusya Federasyonu'ndan gelen yetkililer, turizm ve inşaat sektörlerinde ilginç işbirliği önerilerinde bulundular.


"Trabzon'u ikinci Antalya yapacağız"


Forumda yapılan ikili görüşmelerde, Rusya'nın en büyük bir turizm firmasının CEO'su, Natalia Filyukova, Türk partnerleri ile görüşerek, Trabzon'a tarih, kültür ve alışveriş turizmi için Rusya'dan turist getirme konusunda görüşmeler yaptı.Görüşmelerin ardından DOKA yetkilileriyle de görüşen Filyukova, Trabzon'un bir çok özelliği bulunduğunu, ancak Rusya'da bu şehrin yeteri kadar tanınmadığını dile getirdi.


Temasların ardından, ülkesinde bir değerlendirme toplantısı yapacağını bildiren Filyukova, "Eğer maliyetleri istediğimiz boyutlara çekebilirsek, bu şehri Türkiye'nin ikinci Antalya'sı yapacağız" ifadelerini kullandı.


Trabzon Valisi ve Ajans Kurucu Başkanı Dr. Recep Kızılcık: Doğu Karadeniz’i bütün Karadeniz havzasının çekim merkezi yapma hedefindeyiz.


Trabzon Valisi ve Ajans Kurucu Başkanı Dr. Recep Kızılcık forum ile ilgili olarak yaptığı değerlendirmede, gerek katılan konuklar, gerekse Türk işadamlarının organizasyondan son derece memnun kaldığını bildirdi.


“İş Forum'unun Trabzon'da düzenlenmesinin, organizasyonun başarılı geçmesinde çok büyük etkisi olduğunu dile getiren Kızılcık, "Buraya 13 Karadeniz bölgeleri ülkelerinin yanı sıra Ordu'dan, Giresun'dan, Rize'den, Artvin'den, Gümüşhane’den işadamları geldi. Bu organizasyon yerel firmaların uluslarasılaşması ve bir 'dışa açılma merkezi' işlevini üstlendi. Bu insanların büyük bölümü, kısa bir süre sonra uluslar arası piyasalara çıkacak ve ihracatçı olacak” diye konuştu.


Bölge ülkelerinden, Türk girişimcilerine çok önemli proje teklifleri geldiğini belirten Kızılcık, bu sektörlerin başlıcalarının inşaat, gıda ve turizm olduğunu söyledi.


Projelerle ilgili detaylı bilgiler veren Kızılcık şöyle devam etti:
"Örneğin Azerbaycan'dan yol inşaatı talebi var. Daha çok Balkan ülkelerine tur düzenleyen firmalardan, büyük teklifler geldi. Bölgedeki kış turizmi merkezleri ile Sümela Manastırı ve Trabzon Ayasofya müzesi gibi anıtlara tur düzenleme ve işbirliği talebi var. Ayrıca gıda ve gıda ürünlerinde de önemli görüşmeler yapıldı. Bunların başında süt ürünleri, baklagiller, su ürünleri hazır gıda gibi alanlara geliyor"


Burada Kalkınma Ajansının üstlenmiş olduğu rol ve vizyonunuda değinen Kızılcık, “Kalkınma Ajansının, globalleşen, bölgesel rekabetin ve bölgesel aktörlerin ön plana çıktığı dünyamızda bir taraftan küresel düzeyde yaşanan gelişmeleri yerel düzeye aktarırken, diğer taraftan da yerel potansiyeli, varlıkları, üstünlükleri ve özgünlükleri küresel pazarlara taşıyacak çalışmalar yapacağını vurguladı. Burada, hem küresel şartların iyi yorumlanması ve yerele iyi aktarılması, hem de yerel potansiyelin tespiti ve toplanan yerel-bölgesel bilginin yapılacak organizasyonlarla ve kurulacak ağlarla küresel piyasalara özgün ürünler veya hizmetler halinde sunulması, pazarlanması teknik kapasitesi yüksek, uzmanlaşmış bir kurum olan ajansın en büyük görevlerinden birisi olacaktır. Ajans aynı zamanda, uluslar arası düzeyde yapılacak organizasyonları ve tanıtımları bizzat yapacağını ve aynı zamanda bu tanıtımlardan sorumlu birimlere, kurum ve kuruluşlara her türlü desteği sağlayacağını” söyledi.


Foruma katılanların çok ince bir elemeden geçtiğini vurgulayan Ajans Genel Sekreteri Çetin Oktay Kaldırım ise katılımcıların yüzde 98'inin bölgeden ürün alabilecek ve bölgenin turizm potansiyelini değerlendirebilecek işadamlarından seçildiğini kaydetti.


Forumla asıl amaçlarının ürün ihraç etmenin yanı sıra 'girişimcilerin dışa açılımının sağlanması ve uluslar arası ağların oluşturulması olduğunu kaydeden Genel Sekreter, "Bu hedefe ve bölgenin uluslar arası piyasalarda tanıtılması stratejisine bu tür organizasyonlarla adım adım yaklaşılacağını " söyledi.



3 günlük program esnasında yabancı katılımcılar bölgenin tarihi ve turistik mekânlarını gezme fırsatı bulurken bazı işadamları da Trabzon ve Rize’de gezi ve incelemelerde bulundular. (V.B.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder